Może się wszak zdarzyć, iż na jednym wideogramie zapisanych zostanie kilka dzieł audiowi-zualnych, np. krótkometrażowych filmów jednego autora albo udostępnianych na wideokasetach w pewnych cyklach filmów rysunkowych (bajek dla dzieci). Producenci wideogramów mają wówczas pole do popisu w zakresie doboru i układu rozpowszechnianych grupowo utworów, oczywiście pod warunkiem, że wszystkimi wykorzystywanymi w produkcji dziełami mogą legalnie dysponować (głównie na podstawie odpowiednich umów licencyjnych).
Poza tym należy zauważyć, iż wideogram nie sprowadza się do prostego zapisu utworu audiowizualnego o tyle, że cechuje go dodatkowe opracowanie towarzyszące, które polegać może np. na nakładaniu na obraz stosownych napisów w obcym języku, pozwalających na skorzystanie z utrwalenia przez zagraniczną publiczność. Zwyczajowo każdy z producentów wprowadza także utrwalone na taśmie przed właściwym zapisem utworu odpowiednie zastrzeżenia i informacje dla użytkownika, starając się jednocześnie o jak najlepsze wyeksponowanie swojego produktu przez opatrywanie zewnętrznych stron egzemplarzy wideogramu charakterystycznymi elementami, np. umieszczanymi na okładkach opakowania kadrami z utrwalonego filmu czy powszechnie kojarzonymi, odpowiednio dobranymi i zmontowanymi w jedną całość scenami z niego.
Leave a reply