Podobnie jak w przypadku fonogramów, nie ma ograniczenia, aby na wideogra- mie utrwalane były jedynie utwory i artystyczne wykonania, choć rejestracja obrazu nigdy nie odbywa się w sposób mechaniczny i zawsze wymaga od dokonującej ją osoby decyzji odnośnie do sposobu ujęcia filmowanej perspektywy, niezależnie od tego, czy zachowywana jest w ten sposób otaczająca utrwalającego rzeczywistość (dzieła dokumentacyjne, reporterskie), czy też zapisuje on określoną dającą się przedstawić obrazowo kreację artystyczną (filmy fabularne, impresje filmowe, filmy lysunkowe itp.).
W odróżnieniu od fonogramów inaczej będzie przy utrwaleniach wideograficz- nych wyglądała kwestia znaczenia, przypadającego w udziale artystycznym wykonaniom. Podczas bowiem, gdy w przypadku nagrań fonograficznych, jak to już wyżej zaznaczono, artystyczne wykonania stanowią swego rodzaju transmisję dźwiękową poszczególnych, zapisywanych na materialnym nośniku utworów, producenci wideogramów wykorzystują artystyczne wykonania jako elementy większej całości – utrwalanego utworu audiowizualnego, przy czym stopień tego wykorzystania może być zróżnicowany: największy przy filmowaniu sztuk teatralnych, dzieł operowych, operetkowych, koncertów muzycznych itp. wydarzeń artystycznych mniejszy, jeżeli chodzi o filmy fabularne, grupujące także nie rejestrujące pracy artysty wykonawcy obrazy, np. pejzaże oraz zupełnie symboliczny przy utrwaleniach typowo dokumentacyjnych, nie wymagających wykonywania określonych utworów, choćby w sytuacji rejestrowania oficjalnych uroczystości, pozbawionych oprawy artystycznej.
Leave a reply